Er zijn veel voordelen verbonden aan supply chain management en dat is de reden waarom het belangrijk is voor de prestaties van elk bedrijf. Het omvat de vlotte doorstroming van goederen en diensten waardoor de tevredenheid van de klanten toeneemt. Betere samenwerking met leveranciers wordt ook beschouwd als een belangrijk voordeel van de supply chain. Vervolgens is er een betere kwaliteitscontrole, het helpt bedrijven te voldoen aan de vraag van de consument naar degelijke producten en het helpt ook de reputatie van een bedrijf te beschermen. Bovendien optimaliseert de verzending en vermindert de voorraad- en overheadkosten. Effectief voorraadbeheer helpt de klanten om een betere service te krijgen door snelle levering en lage verzendkosten. Evenzo is een verbeterde risicobeperking een strategie om zich voor te bereiden op risico’s waarmee een bedrijf wordt geconfronteerd en om de gevolgen van die risico’s te beperken. Een flexibele toeleveringsketen helpt bedrijven zich snel en doeltreffend aan te passen aan onverwachte gebeurtenissen zoals natuurrampen, pandemische ziekten of handelsoorlogen. Ten slotte helpt supply chain-analyse een bedrijf om de toekomstige vraag beter te voorspellen.

 

Vijf sleutelelementen van supply chain management

Supply chain management bestaat uit vijf kernelementen, waaronder planning, inkoop van grondstoffen, productie, levering en retourzendingen. Een goede supply chain planning heeft als voordeel dat de kosten dalen. Als gevolg daarvan zal het leiden tot een verbetering van je voorraad, een verbetering van de reactiesnelheid van je systeem op de voorschriften van de klant, de aansluiting van zowel de verkoper als de distributeurs zal ook verbeteren. De optimalisering van de opslagruimte voor afgewerkte goederen, het elimineren van schade of uitval van middelen is ook een goed effect. Vervolgens is er de sourcing van grondstoffen. Dit is het onbewerkte materiaal dat nodig is om een afgewerkt product te bouwen of te produceren. Bij de fabricage van de producten stimuleert de toeleveringsketen vervolgens de transformatie van grondstoffen tot eindproducten.  Voor de levering is deze component belangrijk omdat een doeltreffend vervoer van producten een toeleveringsketen zal verbeteren door verspilling van tijd en materialen te verminderen, en het is ook een prioriteit voor elke succesvolle onderneming. Als laatste gaat het over retouren, dit is een procedure in de detailhandel en e-commerce waarbij activiteiten met betrekking tot retouren worden beheerd binnen de onderneming over de belangrijkste leden van de supply chain. 

 

Aanvullende kennis over supply chain management

Supply chain management heeft een doel, namelijk het beheren van de stroom van goederen en diensten van de leveranciers van grondstoffen tot eindproducten. Er zijn twee soorten supply chains. De Reactieve Supply Chain Strategie en de Data-Driven Supply Chain Strategie. Een reactieve supply chain-strategie is dat je reguleert met een reactief ontwerp als de optredende gebeurtenissen een beoordeling van je supply chain-stroom hebben geactiveerd. Data-Driven Supply Chain Strategy stelt e-commerce merken in staat om nauwkeurig de aankomsttijd van elke product zending aan te geven en te reageren met flexibele oplossingen.